131211 "Právní akademie: Občanské právo snadno a rychle"

Ve středu 11. prosince 2013 proběhly na naší škole dvě přednášky z bezplatného vzdělávacího programu mezinárodní advokátní kanceláře TaylorWessing e|n|w|c s názvem „Právní akademie: Občanské právo snadno a rychle“, jenž si klade za cíl zvýšit právní povědomí mladých lidí. Přednášky byly určeny hlavně pro studenty 4. ročníků, které letos výuka práva čeká ve druhém pololetí, a přidali se i někteří studenti 5. ročníků, kteří již měli výuku práva za sebou. Ti byli při diskusi aktivnější, protože se v dané oblasti lépe orientovali.

Přednášky, které vedl doktor Linhart, byly koncipovány interaktivní formou. Začali jsme krátkým dotazníkem, kde se ukázalo, nakolik jsou studenti s problematikou práva seznámeni. Vzhledem k tomu, že od 1. ledna 2014 bude platit nový občanský zákoník a změny se dotknou každého z nás, byla přednáška zaměřena hlavně na jednoduché praktické příklady, s nimiž se mohou studenti v běžném životě setkat. Určitý prostor byl věnován diskusi a dotazům studentů. Po ukončení přednášky jsme jen konstatovali, že je škoda, že na přednášku nebylo více času. Předběžně jsme se dohodli na další spolupráci s panem doktorem, který nám nabídl, že by se na naší škole mohl zastavit ještě jednou ke konci roku. V té době budou studenti mít za sebou už základy práva a budou mít tedy větší povědomí o tom, na co je možné se zeptat.

ŠC

 

 

LIDOVÉ NOVINY Úterý 17. prosince 2013 Když kradete v dobré víře

INSPIRACE Advokátní kancelář objíždí školy a přibližuje studentům ústavu i nový občanský zákoník

20131217_LAP_19.pdf (458,9 kB)

LENKA POLÁKOVÁ Jak demonstrovat studentům, co znamená presumpce neviny? Ideální je to ilustrovat na případu bývalého poslance Davida Ratha,

který byl přistižen s krabicí od vína a obžalován z korupce. Soud ale ještě nevynesl verdikt, a exposlanec je tedy stále nevinen.

 Mezinárodní advokátní kancelář TaylorWessing se rozhodla investovat energii a čas do přípravy přednášek na gymnáziích, které nazvala Právní akademie: Občanské právo snadno a rychle. Jejich cílem je zvednout právní povědomí mladých lidí a nezahltit je suchou

teorií.

Jednu takovou přednášku absolvovali i studenti Gymnázia Jana Nerudy v Praze. Hned na začátku se museli popasovat z otázkami: kdy se dá nejdřív uzavřít pracovní smlouva, od kterého roku má ČR svou ústavu nebo pro koho platí numerus clausus? Otázky se objevily v krátkém testu, jehož výsledky se dozvěděli na konci hodiny.

 Přednáška studentům ukrojila 45 minut z běžné výuky, přinesla jim ale důležité informace o tom, jak funguje právo a jaké změny přinese nový občanský zákoník. Polovinu studentů výuka práva čeká v příštím pololetí, polovina už jí prošla. „Byl znát rozdíl. Ti, co právo už měli, dávali mnohem víc dotazů, nešlo s nimi o monolog, ale o dialog, což je perfektní,“ pochvaloval si Aleš Linhart z kanceláře TaylorWessing, který gymnazistům přednášel.

 Do bezplatného projektu pro středoškoláky jsou zapojeni čtyři lidé z advokátní kanceláře, kteří už navštívili čtyři gymnázia (tři v Praze, jedno v Hradci Králové). „Snažíme se to dělat populární formou, dáváme konkrétní příklady, na nichž si situace ukážeme. Je to lepší než vyjmenovat suchou literu práva. Tu se sice studenti naučí, ale nevědí, co si pod pojmy představit,“ osvětlil Linhart. Podle něho si tak studenti tříbí analytickou schopnost myšlení a rozvíjejí i logické myšlení.

Manželka rodí, potřebuji auto

 Linhart gymnazisty seznamuje s fiktivními postavami, na nichž ilustruje příklady z praxe. Třeba pan Boháč zakládá vlastní firmu, manželé Láskovi by si rádi osvojili dítě, pan Zedníček zase staví nový dům. Řeč přišla i na pojem dobrá víra či krajní nouze. Jeden ze studentů uvedl příklad: v dobré víře ukradne auto, protože žádné nemá a jeho manželka začala rodit. Zaplněná aula se baví. „Byl jste ve stavu krajní nouze. Pokud jste na Šumavě v Prášilech, na parkovišti stojí čtyři auta, vy to jedno otevřete, spojíte dráty a vezete manželku do porodnice, ničeho jste se nedopustil,“ vysvětluje Linhart s tím, že auto použil legálně. „Pak ho samozřejmě musíte vrátit,“ dodals úsměvem.

 Přednášku si pochvalovala i učitelka Šárka Coufalíková, která sedmnáctileté studenty učí základům společenských věd, kam právo patří. „Tím, že novinky z občanského zákoníku byly ukázané na praktických příkladech bez přehnaného teoretizování, bylo téma pochopitelné. Pro zvídavé studenty jsou konkrétní příklady z praxe důležité. Běžný učitel by je těžko dohledával,“ uvedla kantorka. Uvítala by, kdyby se akce proměnila v dlouhodobější kooperaci.

 Advokáti se další spolupráci nebrání, konkrétní plán ale teprve vzniká. „Určitě budeme pokračovat,“ řekl Erwin Hanslik z kanceláře TaylorWessing. Rakouský právník s kořeny v Česku je otcem myšlenky přednášek pro středoškoláky. Začal na Rakouském gymnáziu v Praze. Reakce studentů byly pozitivní, tak si řekl, že by to měli zkusit i jinde.